søndag 18. mars 2012

Veihjelp i ødemarka

Historien rett under her, den Cassandra skrev om "Hjelperen i fjæra" fikk meg til å tenke på en episode jeg opplevde for mange år siden.

Jeg og min daværende samboer var på vei hjem fra et vennepar av oss. Veien var glatt og øde. Det snødde og blåste. Sjåføren (jeg) var ung og hadde et ganske ferskt førerkort. Passasjeren hadde fått sjenket seg godt. Plutselig står vi i grøfta. Bom fast. Herr. noget beruset kommer seg ut for å skyve bilen, men vi er langt ut i grøfta med alt bortsett fra venstre forhjul. Han skjøv og skjøv.
Plutselig ser jeg i speilet at han retter seg opp,  og står bak bilen og gestikulerer.
Dette var før mobiltelefonenes store inntog, så jeg skjønte ikke hva han holdt på med.
Gjennom det nå åpnede vinduet hører jeg så; "Kom igjen, en-to-treeee". Min eks  tar tak og LØFTER bilen opp på veien igjen. Dette var en mann midt i 20 årene, spinkel og med dårlig rygg. Jeg fryktet for ryggen hans, men han retter seg opp og står bak bilen og prater. Etterhvert kommer han for å sette seg, men blir stående med døra oppe mens han vinker bakover. Jeg var ikke imponert over fylletullet hans, men så sier han: "Det der var jammen noen greie folk, selv om de var litt rare, jeg hadde aldri klart det der alene. Flaks de kom nå!"
Og det hadde han jo rett i, han KUNNE ikke klart å løfte den bilen opp på veien igjen.. eller?
Jeg så jo selvfølgelig ingen, men han kan da ikke ha innbilt seg alt selv om han ikke var helt edru?
Dagen etter snakket han igjen om disse rare folka. Han hadde sagt vi kunne kjøre dem hjem, for det var  ikke hus i mils omkrets der vi sto fast, og de kom jo gående på veien. Da hadde de bare smilt og ristet på hodet. Det siste han hadde sett av dem var at de rundet en sving bak oss, etter at de hadde vinket til ham før han satte seg inn i bilen.
 Han var selvfølgelig veldig forbauset fordi jeg ikke hadde sett noen. De VAR jo der.....?

Hva sier dere?
 Fyllerør? Hallusinasjon? Skognisser? Åndevesner?Hans og/eller mine hjelpere? Annet?
Forklar det den som kan.

3 kommentarer:

  1. Hah, det der var nok Huldrefolket ;) Velkjente utpå her, eller i det minste på de øyene som er mer skogbevokste. De ville aldri satt seg inn i bilen, ikke bra for de det.
    I lokalavisa vår her er det en mann som skriver en føljetong om sitt møte med huldrefolket. Han er et veldig oppegående menneske, de fleste tror han skriver fiksjon, men ikke jeg, jeg tror det er sannhet ;)

    SvarSlett
  2. Spennende. Har du skrevet noe om Huldrefolket? Vet ikke mye om de nei.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke jeg som har skrevet om de nei, jeg har lite av de her, må inn på mer fastland da ;)
      Men jeg skal se om det kan ligge noe på avisas hjemmesider.

      Slett